A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


CPI 1280 tökéletesítés hall jeladóval
(Szerző: Szentirmai Miklós (Miki), utoljára módosítva: 2010-01-18)

Ha valakinek sikerült megszereznie a már régen nem gyártott CPI trafók egyikét, öröme már majdnem teljes lehet. A gyújtásrendszernek most már csak egy problémásabb része maradt, amit ki kellene valahogy ebrudalni a helyéről: a megszakító!
Lássuk hát, mit tehetünk :)

Szerzők: Még1MbR, Zorro

A CPI 1280-as gyújtást és annak előnyeit sokan ismerik, eléggé elterjedten használják ladafanatikus körökben olcsósága, könnyű beszerelhetősége miatt. Sok előnye mellett maradt azonban egy kis hátrány is: bár a megszakító beégés veszélye elmúlt, nem érdekes a pontos hézagbeállítás, de mechanikus megszakítóról lévén szó, a bütyök kopása miatt idővel elmászik az alapelőgyújtás, időről időre ellenőrzésre tisztításra, cserére szorul. Az érintkezők olajszennyezettsége miatt zavarok keletkezhetnek a fordulatszámmérő és a takarékelektronika működésében.

Adódik tehát, hogy igyekezzünk kiváltani valami mással, mondjuk egy hall jeladóval. E jeladó azonban - kis kimenő jele lévén- nem kapcsolható közvetlenül az elektronikus vezérlésű gyújtótranszformátor bemenetére, ezért egy illesztő elektronikát szükséges készíteni kettőjük közé. Zorro és jómagam erre tettünk egy különc kísérletet, magyaros csapatmunkában, vagyis mindenki csinált magának egyet a saját feje után menve. :-)

Az illesztő elektronika:

Lényegét tekintve mindkét kapcsolás egyforma, eltérések a felhasznált alkatrészek típusában vannak, aszerint, hogy ki mit talált az otthoni sublótfiókjában :-)
Több hétig tartó agymenés, levlistaolvasás és információ bezsákolás után végül az ernyedetlen szorgalomnak eme gyümölcseit szüretelhetik a tisztelt ladafanok a tisztára pucolt olajleeresztő tálba. :-)

Zorronál az alábbi high-tech áramkört örökítették meg az imperialista ipari kémek:

Update!

Az időközben elterjedt IGC-60 programozható előgyújtás szabályzó miatt, valamint a beállító LED kis fényereje miatt a kapcsolás módosításra került. A kapcsolásban a JP jumperrel lehet leválasztani a CPI-t vezérlő BD167 tranzisztort, mely után a LED nagyobb fényerővel jelzi a gyújtási időpontot.


Jómagam pedig ezzel a kapcsolással tettem kísérletet NASA szintű fejlesztésre: :-)

A felhasznált hall jeladók eltérőek voltak, Zorroé a gyári Niva elosztó jeladója, még1MbR-é pedig 2AV54 típusú. Elvileg mindkettő 12V-os tápfeszültséget igényel, illetve kb. 40mA-el terhelhető a kimenetük. Ennek ellenére biztonságból inkább csak 1mA alatti árammal terheltük őket, valamint kaptak némi védelmet a tápfeszültség felöli tranziensek, túlfeszültségek ellen, tekintettel Zorro első hall jeladójának tiszavirág életű működésére (300 km), ami azért az megvalósítás elvét a gyakorlatban bebizonyította.

Az áramkörök működésének rövid leírása:

Még1MbR féle:
A hall jeladó kimenetét a gyújtáselosztó forgó tengelyére rögzített tárcsa rései vezérlik. Amikor a jeladó előtt a tárcsa vaslemeze nincs ott, megfelel a megszakító nyitott állapotának és fordítva. Maga a gyújtási pillanat akkor következik be, amikor a tárcsa vaslemeze kilép a hall jeladó elől és helyére a kivágott rés kerül. (a megszakító ilyenkor szakítja meg a trafó áramát a hagyományos gyújtásnál.) Ekkor a hall jeladó kimenete testre kerül, az eddig nyitott állapotú BD649-es tranzisztor lezár, kollektorán átfolyó áram megszakad. Az áram hirtelen megszakadása a CPI trafó bemenetén elindítja a gyújtóimpulzust.
A led a gyújtás beállítását segíti, a gyújtás pillanatában alszik el.

Zorro féle:
A működési elv ugyanaz, mint az előző. A különbségek csupán annyi, hogy a CPI-t vezérlő BD167-el párhuzamosan kapcsolt és ugyanabban a fázisban dolgozó BC107A segédtranzisztor hajtja meg a LED-et, amely ebben a kialakításban a pont gyújtás pillanatában gyullad ki, hasonló módon, mint az ellenőrző (steck) lámpás gyújtásállítás esetén. A szerepe is az, hogy az elosztó behelyezésekor egy alapgyújtást tudjunk állítani a nélkül, hogy a motor beindítanánk (pontatlan, netalán ellen gyújtás ugye nem várt eseményeket indíthatna el).

Gyakorlati megvalósítás (kivitelezés):

Zorro:

Gyakorlatilag muszály volt valamit tennem, mert édesapám a 4WD 2T DeLuxe kistraktor építésébe fogott bele, és a speciális mechanikai kivitel miatt szükségessé vált egy Hall jeladós elektronikus gyújtás készítése. A legolcsóbb megoldást választotta, vett 2 db CPI-1280-at (2x2000Ft)+2 db HALL jeladót (2x0Ft), a többit meg: "Mérnök vagy fiam, old meg. Ja, és a sajátodon kisérletezz!" No ekkor került a képbe, majd a csomitartóba a gyári Niva Hall jeladós gyújtáselosztó + Szamara kábelköteg + a CPI.

Első lépésként a kábelköteg lett kielemezve és megkurtítva. Következett az áramkör megépítése (3 verzióban, de erről később) és elhelyezése egy 80-as IP54 védettségű kültéri müa. elektromos szerelvény dobozban, a 2x3 eres kábelkivezetésekkel együtt. A felszerelése a motorház bal oldali sárvédő lemezére történt, az ott elhelyezkedő 2 db 6-os tőcsavarra, az orosz mérnökök sztem ezt előre láthatták, mert simán illeszkedett.

A három verzió megépítésére azért volt szükség, mert 1.0 verzióban nem volt feszültség stabilizáció és impulzus elleni védelem, és egy fesz.szabályzó meghibásodás miatt a HALL jeladó tönkre ment - fater sajnos előre látta a dolgokat, én meg fizettem a szokásost. A 2.0 verzióban a BC107A sorba volt kötve a BD167-el, ezért kb. 30 foknyi késéssel gyújtott a CPI, amit ugyan az komplett elosztó elforgatásával lehetett korrigálni, de a rotor nem jó helyen adta át a fedélnek a szikrát. A 2.1 verzióban ez korrigálásra került a BC107A párhuzamosításával, és egyben a LED kigyulladásának helyéretételével. Azóta már az illesztő túl van a sokezredik kilométerén, sőt az ádándi pályán való csapatásokat is sikerrel túlélte :-)

A 3.0 verzió bg részére épült meg, mely során az IGC-60 illesztését is meg kellett oldani.


Még1MbR:

Az áramkört régebben a tesztelés idejére egy próbapanelre ültettem be, azóta terveztem hozzá egy nyák lapos kivitelt az Eagle szoftverrel. A doboz egy készen kapható miniatűr típus, LOMEX-ben lehet például hozzájutni. Csatoltam az  áramkör kapcsolási rajzát és nyák rajzát, valamint a képen is látható.

Az áramköri elemek beültetése:


Végül kész panel a dobozban:

A kész áramkört epoxigyantával teljesen kiöntöttem, ez megvédi a pára, víz, rezgés káros hatásaitól az alkatrészeket.
A hall jeladó nálam hagyományos gyújtáselosztóba lett beszerelve a megszakító helyére. Ez eléggé egyedi megoldás, egyszerűbb kompletten hallos elosztót venni, de ha már kaptam egy ilyen (manapság már nem gyártott) szettet Kisától, hát kipróbáltam. A jeladó vezetékei hajlékonyan vannak kivezetve, mivel magának a hall jeladónak az alaplappal együtt tudnia kell mozognia a vákuumos szabályzó miatt.

Felszerelésre került a szegmenstárcsa is a tengelyre. Itt oda kell figyelni, hogy jó helyzetben legyen felrakva, máskülönben nem fogjuk tudni az előgyújtás értékét (a komplett elosztó forgatásával) megfelelő tartományon belül állítani, forgatáskor a gyújtáselosztó háza el fog akadni a blokk oldalában.

A könyv olyasmi helyzetet említ, hogy az elosztó visszarakásakor a fedél füleit összekötő képzeletbeli egyenes párhuzamos legyen a blokkal, a rotor pedig az 1-es henger pöcke felé álljon. Ehhez a helyzethez kell igazítani a hall szegmenstárcsáját is, tehát úgy kell feltenni, hogy kb. ekkor keletkezzen a gyújtásimpulzus.
Mindamellett, hogy én a nehezebb utat választottam, inkább a komplett hallos elosztó megvételét javasolnám a barkácskedvűeknek. Egyrészt nem éri meg nagyon pár ezer forint spórolásért jópár órát elvacakolni, másrészt a "levetett" megszakítós elosztó nagyon jól tud jönni egy esetleges meghibásodás esetén.
Az áramkör nálam is túl van már a sokezredik kilométeren, hasonlóan Zorroéhoz, remélhetőleg nem is lesz vele gond sokáig.

Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: