A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


Hall-jeladóval vezérelt gyújtás ismertető és beszerelés
(Szerző: (cikkiro), utoljára módosítva: 2009-12-25)

Pavel által szkennelt cikk a Hall-jeladóról,
Hall jeladós gyújtás beszerelése klasszik Ladába (még1MbR)
Hall-kábel készítése klasszik Ladához (gm)

 

Amit a Hall-jeladóról tudni kell (by Pavel)

Részletes írás elméleti és gyakorlati oldalról is megvilágítva, klikk a képekre...

                      

A fórum tapasztalatok szerint némely orosz gyártmányú jeladók nem túl megbízhatók. Helyettük célszerű a 2AV54 típust (Honeywell gyártmány, lásd kép) vagy pl. a CYHME301 fajtájút beszerezni. További típusok is vannak még ezeken kívül, lásd http://hallsensors.de/Hall-Vane.htm

 


Hall jeladós gyújtás vásárlási tanácsok

Egy ilyen szett alapvetően 4 részből áll:

-hall jeladós gyújtáselosztó (a benne található hall jeladót érdemes alaposan szemügyre venni, némelyik fajta hamar elhalálozik a fórumozók tapasztalata szerint, lásd pár sorral fentebbi írást. A "micro switch" feliratú orosz állítólag jó minőségű)
-gyújtómodul
-gyújtótrafó (elektronikus gyújtáshoz való típus, jóval nagyobb áramot vesz fel, jóval nagyobb szikrát  ad, sima gyújtáshoz nem való)
-kábelköteg
  • többféle Lada gyújtáselosztó létezik: alacsony blokkoshoz (2101, 21011,2105), magas blokkoshoz való
  • a magas blokkba való elosztót a szárán, a ricnis résznél lévő körkörös bemarásról (nút) ismerni fel, valamint nyilván hosszabb, mint az alacsony blokkos
  • magas blokkos elosztóból kétféle van: 2103 és 2106 motorhoz (38.3706 számú) vagy  21213 (1,7-es Niva) motorhoz való (3810.3706) eltérő röpsúly és vákuum karakterisztikás. Sima ezeröcsibe nem teljesen jó a Nivás elosztó, becsörög tőle az eltérő karakterisztika miatt! Nézzetek rá a boltban, mert a boltosok nem tudják! (Átalakítás lejjebb részletezve)
  • kábelkorbácsból is van párféle, rövidebb (kocka lada) hosszabb (niva, szamara stb.)
  • célszerű mindig az autónkhoz valót választani mindenből
  • azoknak ajánljuk, akik szeretnek megszabadulni a macerás és gyakori gyújtás állítgatásoktól :)
    természetesen mindemellett a jóval nagyobb szikra is előnyös, pláne télen...
Hallos jeladós gyújtás beszerelése (még1MbR)


Íme egy misztikusnak és nehéznek tűnő dolog, amiről most jól bebizonyítjuk, hogy valójában egyszerű! :)

A beszerelés lépései vázlat szinten:

-motor főtengelyének jelhez forgatása
-régi elosztó, trafó kiszerelése
-új elosztó, trafó beszerelése
-elektronika rögzítése
-kábelek csatlakoztatása
-gyújtásbeállítás


1. a motor főtengelyének jelhez forgatása

-Megkeressük a gyújtáselosztó fedél tetején az 1-es számot (1-es henger gyertyájára utal), és megnézzük, oda mutat e a rotor ívátadó pöcke.
(a kukkoláshoz levesszük az elosztófedelet)
Ha nem, addig forgatjuk a főtengelyt, míg nagyjából felé mutat.
-Azután megpróbáljuk megkeresni az ékszíjtárcsa szélén, a motorhoz eső oldalon található egy kb. 1 mm széles és ugyanilyen mély bevágást.(lásd ábra)



A főtengelyt az első henger sűrítési üteméhez kell forgatni egészen addig, míg a főtengely ékszíjtárcsáján lévő jel (bemarás) és a vezérmű hajtás ház fedelén lévő 3 jel (kidomborodás) közül a középső (5 fokos előgyújtás jel) egy vonalba nem kerül.



2.Régi elosztó, trafó kiszerelése

Ez a rész a legegyszerűbb, leoldjuk, lehúzgáljuk  a vezetékeket, kábeleket, oldjuk a menetes kötéseket.
Óvatosabbak feljegyezhetik, milyen színű vezetékeket honnan szedtek le, pláne, ha nem gyári a vezetékkötegük az autóban.

3. új elosztó, trafó beszerelése

Az elosztó helye adott, a trafóé is nagyjából, de vállalkozó kedvűek arrébb tehetik, lényeg, hogy a rá csatlakozó kábelek hossza megfelelő maradjon, valamint lehetőleg minél vízmentesebb helyen legyen

Az új elosztó hengerblokkba behelyezésekor figyeljünk rá, hogy

  • a rotor ívátadó réz érintkezője az elosztófedél 1-es érintkezője felé essen. (Kézzel rögzítve tegyük be)
  •  a az elosztóház két db lemez fülén áthaladó képzeletbeli tengelyvonal nagyjából párhuzamosan álljon a motor tengelyvonalával (felénk eső vákuumos szabályozóval!)

Az elosztót rögzítő 13-as anyát még ne húzzuk le erőből, hiszen az előgyújtás beállításához szükségünk lesz az elfordíthatóságára.

21213-as Niva karakterisztikájú elosztó visszaalakítása:

-cseréljük le a vákuumdobot
-szedjük szét az elosztót (tengelyben lévő stiftet ki kell ütni és széthúzható) és a röpsúlyos rész határoló pöckének ablakát reszeljük ki nagyobbra. Egyes elosztókon ez megspórolható, ugyanis kétféle görbét is tudnak. Itt a görbeváltás az elosztótengely 180 fokban történő fordítva visszahelyezésével történik.


4. gyújtómodul rögzítése

Két csavar segítségével történik, az elhelyezésénél több szempontot célszerű mérlegelni.

-elérjen odáig a kábelköteg :)
-a hűtőborda jól felfeküdjön a lemezre, ezáltal  több hőt tud elvezetni.
-lehetőleg hűvösebb részére tegyük a motortérnek
-víz, olaj ne nagyon érje.

Ilyen hely például a kiegyenlítő tartály környéke.


**Niva specifikus kiegészítés Duck-tól, az elhelyezéssel kapcsolatban:
-mivel a trafó eredetileg a tűzfalon van a jobb oldalon,  célszerűnek tűnt az újat is oda tenni, némiképp ideiglenesnek tűnik és picit variálni kellett a derótokkal , de egyszerűen megoldható (és az ördög nem alszik: az eredeti trafó így bármikor visszahelyezhető). Az elektronika a jobb oldali doblemezre került. Miután a trafó-elektronika páros ellenkező oldalon van az elosztóval, a kábeleknek muszáj a motor fölött átmenniük, a lehető legnagyobb ívben kerülve (nálam pótkeréktartó vas, légbevezető műanyag doboz útvonalon). A nagy meleg tud okozni idő előtti kábel-elöregedést, ezért utólag szigeteltem őket, polifoamhoz hasonló csőhéjjal, igényesen kábelkötegelőzve.**


5.kábelek csatlakoztatása

-a gyújtáshoz adott kábelköteg végein lógó 3 és  7 pólusú gyorscsatlakozó adja magát, nem lehet eltéveszteni (elosztóra és a gyújtómodulra megy), a riadalmat a 3db szabadon lógó vezetékvég  és a motortérben kolbászoló üresen lógó drótok okozzák! :-)

Nem kell megijedni, a trafó két csatlakozóhelyére tesszük rá majdnem mindet.

Lássuk a gyakorlatban...

A gyújtómodul kivezetéseinek lábkiosztása:- az 1-es lábon át hajtja a trafót (barna/piros vezeték)
- a 2-es lábon kapja a testet (fekete vezeték)
- a 3-as lábon adja tovább a testet a Hall-jeladónak (fekete/fehér vezeték)
- a 4-es lábon kapja a gyújtás utáni tápot (15-ös pont, kék/piros vezeték)
- az 5-ös lábon (áramvédelemmel, csökkentett értékkel) adja tovább a tápot a Hall-jeladónak (piros vezeték)
- a 6-os lábon fogadja a Hall-jeladótól jövő holtponti impulzusjelet (zöld vezeték)
- a 7-es lábon át hajtja a fordulatszámmérőt. (opcionális, nincs mindig kivezetve)
Fontos, hogy ne bízzunk a gyári kábelkötegben, mindig ellenőrizzük le a kábelköteg csatlakozóinak bekötését, mert többen megszívták már közülünk... nem elég csak ránézni, le kell húzni a védőgumit is a csatiról, nincsen e alatta megfordítva némely vezetékpár!

A trafó 15-ös (+) pontjára kerül:
-kék/piros színű vezeték, ez a gyújtáskapcsolótól jön és 12V-ot ad a trafónak, elektronikának (motortérben kell lógnia, most vetted le a régi trafóról)
-kék/piros színű vezeték az új kábelkorbácson, ezen adunk tápot a gyújtómodulnak a 4-es lábán.

A trafó 1-es (-) pontjára kerül:
-fordulatszámmérő jelvezetéke (motortérben kolbászol)
-az új kábelkorbács barna/piros vezetéke (gyújtómodul 1-es lábára megy)

Master Sport márkájú gyújtótrafó esetén nem találunk számokat a kivezetéseken, ilyenkor segít az ábra. Ügyeljünk a csavarjaira, mivel gyárilag le vannak lazítva, ne felejtsük el meghúzni!

Testre kerül:
-az új kábelkorbácson szabadon lógó 1db fekete vezeték, mely a gyújtómodul 2-es lábára megy.

A kábelkorbács bekötése után helyezzük vissza a nagyfeszültségű gyújtáskábeleket is a megfelelő sorrendben. Ellenőrizzük, nem esett e ki az elosztófedél közepéből a kis szénrudacska, mert ha igen, hatalmas szívásra van lehetőség :-)

6. gyújtás beállítása

Durva beállítás:

Az előgyújtás beállítása a gyújtáselosztó forgatásával történik (hasonlóan a hagyományos gyújtáshoz). A nehézség mindössze annyi, hogy nem használhatunk próbalámpát a hall jeladó miatt.

Így más trükkhöz folyamodunk.

A lusták először tehetnek egy próbát, hátha beindul a motor az elosztó mostani állásában. Ha nem indul, egyszerűen megkérik barátjukat, hogy indítózzon, miközben ők maguk kézzel nekilátnak az elosztó óvatos elforgatásának, az óramutató járásával ellentétes irányban (plusz előgyújtást adva).

A motor beindulása után megvárjuk, míg elérte az üzemi hőfokot, majd az elosztót forgatva beállítjuk a korábban megszokott alapjáratunkat. (ekkor az előgyújtásunk nagyjából ugyanott van, mint a gyújtáscsere előtt) Ezután jöhet a stroboszkópos finomhangolás.

Akik szeretnek finomkodni, kb. 20Ft-ból megépíthetik a ledes hall jeladó tesztert és a led fényének kigyulladásakor belőhetik az előgyújtást. A stroboszkópos, működés közbeni ellenőrzés ez esetben is ajánlott.

Egy másik módszer a gyújtószikra figyelése. Hallgatjuk, mikor kezd  az elosztó forgatásakor csattanni egyet, ez a gyújtási pillanat. Azonban nincsen sok időnk rá, ugyanis a gyújtás ráadása után a gyújtómodul figyeli, járni kezd e a motor és ha nem, pár másodperc után leveszi a trafó áramát a leégés megakadályozása érdekében!

Finom beállítás:

Rendszerint stroboszkóppal, üzemmeleg motornál, alapjárati fordulatszámon történik.

-A műszernek testet és tápfeszültséget adunk majd rácsíptetjük az egyes henger gyújtókábelére a  jelvezetékét.
-a stroboszkóp lencsével ellátott, világító részét ráirányítjuk a főtengely ékszíjtárcsáján lévő jelre (célszerű korábban megkeresni, fehér hibajavító korrektorfestékkel bekenni) és megnézzük, melyik jelzéshez áll legközelebb.
-az elosztó forgatásával beállítjuk a kívánt előgyújtás értéket (utcai Ladánál 5-7 fok)
-meghúzzuk az elosztót rögzítő 13-as anyacsavart.

 

 


 

Hall-kábel készítése klasszik Ladához (by GM)

 Amennyiben nem tudtunk szerezni szokvány lada hall jeladós kábelköteget, úgy az általános Szamara vezetékkötegből (külön kis kurta darab megy a gyújtáshoz és egyben van az alapjárati elektronikával) ki lehet faragni a klassziknak jó változatot. Nem kell más, mint 3 vágás egy ollóval vagy csípőfogóval. Forrasztani, gányolni nem kell semmit. Azért írom le, mert láttam mar olyat, ahol Hallos elosztó miatt a Samara alapjárati elektronikát (aminek ráadásul nem szétnyitó, hanem záró _test_ érintkezés kell a porlasztón) és a csatlakozókat is beleküzdötték egy kockába.

A metélés annyi, hogy le kell venni az alapjárati elektronikához és a táp csatlakozóhoz menő vezetek ágakat, mégpedig a tövüknél, hogy ne legyen zárlat. Összesen harmat kell vágni. A nagy csatlakozók közül megmarad az amelyikben több (6 darab) kis saru van. Megmarad a kis 3 pólusú csatlakozó, a csavaros fekete, világoskék és barna saru. Kuka viszont a kevesebb (belenézve foghíjasan elszórva 5 db) sarut tartalmazó nagy csatlakozó és a 4 pólusú dugasz. Az ollós ábrán látszik a végeredmény, a megmaradó és a rossz rész.

Minimális figyelem kell a két fél szétválasztásához. Vágni kell egy barna, egy fekete és egy világoskék (igazából világoskék-piros) vezetéket. Nem mindegy viszont hogy hol.

A barna és a világoskék vezetékeket a sarujuktól végig kell nyomozni, merre megy a két águk. A barna esetében annyi a nehezítés, hogy nem a trafósarutól, hanem a megmaradó csatlakozónál van duplázva a vezeték (innen kell kiszűrni a rossz irányt.) Itt vissza kell húzni a gumiszoknyát és alatta kell megejteni a vágást.

A szigszalagos rögzítéseket a végigkövetés érdekében meg kell lazítani (esetleg a kérdéses drótot húzogatni, hogy a takart rész után melyik irány mozog).

Értelem szerint a felesleges irányt kell levágni elöl a sarunál, tövestül. Ugyanígy a test sarutól kell leválasztani a fekete vezeték rossz irányba menő ágát. Így jön össze a három vágás, a legalsó ábrán egymás mellett látszanak. És persze mindegyik esetében legalább kétszer ellenőrizni, hogy az igaziba vágunk!!

Na még egyszer pár szóban. A duplázásokat kell keresni, és a megfelelő felüket levenni. Világoskékből a sarunál, feketéből a sarunál, barnából a megmaradó nagy csatlakozó gumija alatt. És végig kell követni a vágásra kijelölt drótokat, melyik-melyik, hogy a kieső rész vágódjon le és tűnjön el tövestül.

 

 


 

copy by m.krisz

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: