A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


Lada 2105
(Szerző: Baranya Pál (Pavel), utoljára módosítva: 2006-11-30)


Lada 2105 - karikából kocka

 

 

A FIAT 124 alapjaira épülő Lada 2101 család mellett az 1970-es évek végén megkezdődött egy korszerűbb és kényelmesebb típus kifejlesztése is. Az újdonság a 2105 típusszámot kapta, és valamennyi „Kockalada” ősének tekinthető. Az első darabok 1980-ban készültek el Togliattiban, a korábbi típusokkal párhuzamosan. A legszembetűnőbb változást az új karosszéria jelentette, amely a gyakorlatilag változatlan vázra épül. Az „ősladák” formavilágával szemben a 2105 kifejezetten szögletes vonalvezetésű, ami azonban megjelenésekor remekül illeszkedett a kor divatjához. A nagyméretű halogén fényszórók az utastérből vezérelhető hidraulikus magasságállításnak köszönhetően különböző terheléseken is hatékonyabban világították meg az úttestet. Az integrált hátsó ködfényszóró valamennyi 2105 szériafelszerelésének része. Eltűntek a króm díszítőelemek, a külső visszapillantó tükrök háza és a hűtőrács egyaránt fekete műanyagból készült. Az alumínium lökhárítók könnyűek és tetszetősek, sérülés esetén azonban nehezen javíthatók.

 


A csomagtér mérete nem változott, 385 liter

 

Az utastérben is a szögletes formák domináltak, újdonság a belülről állítható visszapillantó tükör. A fűtést - amely a Lada valamennyi típusán különösen jó volt - és a szellőzést némileg módosították. Az első ajtókról elmaradt a nyitható háromszög ablak s így az egész ablakmező leereszthető. Külön fúvókák kerültek beépítésre az oldalüvegek párátlanítására, és új rendszerű lett a szélvédőé is. Elismerésre méltó a műszerek (kilométeróra és egy kombinált műszer a hűtővíz és az üzemanyag ellenőrzésére) borítóüvegének tükrözésmentes kialakítása, az új vonalú kormánykerék, a külön beépített feszültségmérő, a kapcsolók ergonómikusabb elhelyezése, a kesztyűtartó alá beépített rakodópolc, illetve az elektromosan fűthető hátsó szélvédő. Az idő multával a műszerfal kisebb fejlesztésen esett át, a műszerek közötti négy visszajelző lámpát például hat izzóból álló egység váltotta fel, megváltozott a fényszóró kezelőszerveinek működése, valamint a kesztyűtartó zárja a bal oldalról középre került.

Az első ülések a korábbinál magasabb háttámlával és állítható magasságú fejtámlával készültek.

 

 

Az eredeti 2105 műszerfal. Négy középső figyelmeztető lámpa és balzáras kesztyűtartó

 

Az 1,3 literes motor teljesítménye nem, kialakítása azonban annál több változást mutatott. Elsősorban a fogazott szíjjal hajtott vezérműtengely érdemel említést, amely miatt a blokk, a hengerfej és az öntött alumínium szelepfedél új alkatrésznek számított, a korábbi Lada motorokkal nem építhető össze. Megváltozott a dugattyúk kiképzése, a dugattyútetőn kialakított zsebek megakadályozzák, hogy hibás vezérműállítás, vezérműszíj-szakadás  vagy túlpörgő motor esetén a dugattyú érintkezésbe kerülhessen a szelepekkel.

Az Ózon porlasztót gyárilag üzemanyag-megtakarító berendezéssel szerelték fel, amely a szívócsőben kialakuló vákuum egy elektronikus vezérlőegység és egy elektromágneses vezérlőszelep segítségével tolóüzemben (motorfék) elzárja a benzinellátást.

Magyarországon gyakran találkozhatunk két további motorral szerelt típussal is. A már jól ismert, láncos, 1,2 literes alapmotorral szerelt 21051 kivitelek Nova Junior néven, többnyire Nyugat-Európából kerültek az országba. Később pedig megjelent a népszerű 21053, 1,5 literes motorral, a ’90-es évektől már Solex karburátorral és ötfokozatú sebességváltóval.

 


A vezérműszíjat kétrészes műanyag fedél védi

 


Szíjkerekek, görgők és zsebes dugattyúk. Az első szíjas Lada motort a 2105 kapta.

 

A sebességváltó áttételeit kis mértékben módosították, de a negyedik fokozat továbbra is direkt, 1:1-es áttétel maradt. Az első és hátsó futóművek kialakítása nem változott, a nyomtáv az 5” széles keréktárcsák alkalmazásának köszönhetően 16 milliméterrel megnőtt. A kormánymű belső szerkezetét a könnyebb kezelhetőség érdekében kis mértékben átalakították a tervezők, és a 2105 is megkapta a Nivákban már bizonyított, kardáncsuklóval ellátott biztonsági kormányoszlopot.

Az elektromos hálózat az új berendezések mellett teljesen új biztosítódobozzal készült, amely a korábbinál kevésbé védett helyen, a motortérben kapott helyet. Előnye, hogy a biztosítók és a relék együtt, jól áttekinthető rendben sorakoznak, a nyomtatott áramköri egység azonban nagyon érzékeny a korrózióra és a rázkódásra, számos elektromos hibát generálva.

 

A többlet felszereltségnek, a fokozott kényelemnek és az új formának köszönhetően a Lada 2105 megjelenésekor kedvező fogadtatásra talált, és a kínálat számtalan modellvariációval gazdagodott. Az első „Kockalada” azonban nem csak közúton aratott elismerést, hiszen 2105 alapokra épültek a legendás Lada VFTS-ek is.

 

 

A Lada 2105 főbb műszaki adatai:

 

 

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: