A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


Gyújtáselosztó csere, illetve csere utáni gyújtásállítás klasszik Ladán
(Szerző: Houdek Zoltán (z.), utoljára módosítva: 2008-12-31)


még1MbR cikke a cseréről, röviden:


Ha ki lett véve az elosztó és nem tudjuk, mi volt a kivétel előtti helyzete, akkor sincs dráma, a tennivalók a következők, a sorrend fontos!:

1. Főtengely megfelelő helyzetbe forgatása
Az első henger sűrítési üteméhez kell forgatni egészen addig, míg a főtengely ékszíjtárcsáján lévő jel (bemarás) és a vezérmű hajtás ház fedelén lévő 3 jel (kidomborodás) közül a középső (5 fokos előgyújtás jel) egy vonalba nem kerül. Vigyázat, a jelek nem csak a sűrítéskor lehetnek egy vonalban, hanem kipufogáskor is!!

Hogy mikor van sűrítés? Amikor a szívó és kipufogószelep zárva van. Meg lehet látni levett szelepfedélnél, esetleg a gyertyanyíláson át csövön keresztül befújva, vagy pl. a nyílást az ujjunkkal befogva és a motort forgatva, kézzel érezve. Ki hogy szeretné:)

2. Elosztó berakása, megfelelő módon.

Berakáskor az elosztó fedelének fülein átmenő képzeletbeli tengelyvonal párhuzamos legyen a motor tengelyvonalával, a rotor (ívátadó szegmensének) vége pedig az elosztófedélen lévő 1-es hengerhez menő érintkezőhöz mutasson.

3. Megszakítóhézag beállítása (később finomítható zárásszögmérővel)
Addig forgatjuk a gyújtáselosztó tengelyét (a motor főtengelyének fordításával), míg a megszakítókalapács érintkezőpogácsái maximálisan elemelkednek egymástól. Az ekkor köztük mért távolság a megszakítóhézag. A megszakító lefogatócsavarjainak fellazításával, hézagmérő segítségével állítsuk be a 0,4mm-es hézagot, majd rögzítsük ismét a csavarokkal a megszakítót..

4. Előgyújtás beállítása (később finomítható stroboszkóppal)

Először is állítsuk vissza az 1. pontnak megfelelő állapotot.
Kössünk egy próbalámpát (kis teljesítményű, pl:12V 3W-os izzót) a megszakító kivezetésére, az izzó másik végét pedig testre.
FIGYELEM! Hall jeladós elosztó esetén TILOS próbalámpázgatni, tönkrevágja a jeladót! Az ellenőrzés megfelelő áramkörrel végezhető el.
A beállítás az elosztó házának forgatásával történik, miután a lefogató 13-as anyát picit fellazítottuk. Tekerjük olyan helyzetbe az elosztóházat, hogy a próbalámpa ne világítson, majd lassan kezdjük el forgatni az elosztót. A gyújtás pillanata az a pont, amikor (az elosztóházat elfordítva) az izzólámpa éppen világítani kezd. Ekkor szakít meg a megszakító érintkező.
Ezzel a gyújtás nagyjából a helyén van. Igényesebbek zárásszögmérő segítségével belőhetik az 55 fok (61%) zárászöget (hátsókerekes lada), valamint stroboszkóppal leellenőrizhetik az előgyújtás valós értékét. Még igényesebbek meg csak elégedetten olvassák, hogy nekik ez már rég a múlté, mert hall jeladós gyújtásuk van, amit nem kell állítgatni :-)

Z. eredeti cikke a cseréről, gyakorlati fogásokkal:

A csere maga pusztán a 13-as anya leszedéséböl áll, és a kábelek átdugdosásából. Ez semmi! Viszont az új elosztót úgy kell betenni, hogy a gyújtás ugyanoda mutasson (a rotor) mint elötte.

Leszeded az elosztófedelet és félre lógatod. Profik ilyenkor a kábeleket is kihúzgálják, nade akkor tudni kell fejböl a gyújtási sorrendet, meg azt is - ha nincs ráírva a fedélre - hogy melyik kivezetés az egyes hengeré... szóval inkább csak maradjunk annyiban, hogy lógasd félre. Én is így szoktam, mert így nem kell gondolkozni :-)

Nézd meg merre mutat a rotor, de ne a gépházhoz viszoníts (pl "ablakmosó kupak felé"), hanem az elosztóhoz magához! Például berakod 4-esbe a váltót, és addig lökdösöd a kocsit, amíg a rotor mondjuk a vákuumdoboz csövecskéjére mutat. vagy a fedél tájoló-bütykére. Vagy az egyik kis rugós fedél-lefogatóra. Na, most lehet a 13-ast meglazítani, és az egészet kihuzni, a vákuumcsö és az 1-es kábel (megszakító) lekötése után. Óvatosan emeld ki, hátha az "alján maradt" az olajpumpa meghajtó kerék. Ez ne essen a porba! :-)

Ha a kerék is kijött, ejtsd szépen a helyére.

Az új elosztót ugyanúgy állítsd, mint ahogy az előzőt beállítottad: a rotor ugyanúgy álljon a házhoz viszonyítva. Ez a fontos. Ha ezeket összefogod, akkor maga a teljes szerkezet szinte mindegy, hogy merre áll. Illetve majdnem mindegy. Arra kell figyelni, hogy a fedél lefogató rugólemezei szabadon hajlítgathatóak legyenek (a szelepdekli peremében meg tud akadni), illetve hogy a vákuumdoboz oldalra nézzen, ne hátra, mert akkor rövid lehet a vákuumcsö, meg a doboz hozzáér az egyes henger gyertyakábelének szigeteléséhez (dörzsölés, esös idöben zárlat!).

Szóval, visszadugod nagyjából úgy, ahogy volt, és közben végig összefogod egymással a tengelyt és a házat. Mikor bent van, "érintőre" meghúzod a 13-ast. Most még pontosabban állítsd a rotort ugyanoda ahol az előző esetben volt.

Persze ekkor már nem a rotort tekergeted, hisz az a tengelyen van, és az már fixen áll. ilyenkor az elosztó házát lehet tekergetni a rotor (tengely) körül. A kenőfilcet érdemes megzsírozni. A könyv olajzást mond, de a trükk a zsír.

GM hozzáfűzése ezzel kapcsolatban:az olaj az azért nem jó, mert magától is jön lentről a karternyomás okán, a permet meg beterít az alacsony feszültségű térben mindent. Elektronika + megszakító esetén olajban tud tocsogni a megszakító, gyengül és elmászik a gyújtás. Az ilyen olajos megszakítót tisztítás kedvéért még 1 kicsit megcsiszolva aztán holtbiztos, hogy nem indul. Benzines ruhával kell folyton törölgetni, es imádkozni neki :-)

Most felmegy a vákuumcső és az 1-es kábel (vagyis a megszakító jele), majd a nagyfesz kábelek is a félrelógatott fedélről az új fedélbe (valószínűleg kiadja magát).

Indításpróba! Ha azonnal indul, és nem veszel észre semmi eltérést, hagyd úgy. Ha döcögve jár, akkor VIGYÁZZ lehet hogy a gyújtás jó helyen van, csak kihűlt a motorod szerelés közben, és most egyszerűen szivató nélküli tüneteket mutat. Én már ennek bedőltem egy párszor, azt hittem rossz a gyújtás, közben csak hideg volt a motor!

Ha meleg motornál sem jó, akkor lehet a gyújtással játszani. Járó motor mellett 13-as picit fellazít, utána icipicit elfordítod az elosztót. Óramutatóval egyező irányban az előgyujtás azaz "a fok" csökken, ellenkezŐ irányban növekedik.

Általában ha "adsz neki", azaz órával ellenkezőleg tekered, akkor kisimul a rossz alapjárat. Ha mégsem, esetleg le is áll, akkor meg a másik irányba kell tekerni, ez evidens. De nem túl nagy tartományban persze. Akkor már más baj van (ilyenkor hívom Kisát).

Utána menetpróba. ha 4-esben kis gázra becsörög, akkor túl sok a gyújtás, vissza kell venni (óramutatóval egyező irányban).

Ha nagyjából jó, de csak nagyjából, akkor arra kell elkészülnöd, hogy a hidegindítás lehet hogy másnap reggel nem lesz olyan zökkenőmentes mint eddig. Ha nem tudtad jól beállítani, vidd el egy zöldkártyás műhelybe. Bár én jobb szeretem csörgéshatárra állítani, mint "adott fokra", ugyanis ekkor kapod a legnagyobb motorerőt. Legalábbis eddigi tapasztalataim alapján.

A fenti "adok neki gyújtást" és "picit visszaveszek" ez olyan kismértékű, hogy szemmel alig látni. Ahol kb. jó a gyújtásod, ott egy filccel jelöld össze a blokkot az elosztóval. Ha ennél a jelölésnél nézed, akkor -azt véve, hogy nagyjából működik a motorod- 2-3 milliméteren belül kell játszani. Ez a pár milliméter jó pár fokot jelent! Amikor már csak a csörgést kell elmulasztanod, akkor lehet hogy a filccel húzott vonalad vastagságának(!) megfelelő tekerés már elég is lesz. Ez nem is tekerés, inkább azt javaslom hogy picit lazított anya mellett egy csavarhuzó nyelével kocogtasd picit a vákuumdobozt, és ha megmoccant az elosztó, már jó is lesz. ez is pár fokot jelentett!

Amikor először csináltam, nekem a fenti dolog egy délutánt vett igénybe. Legutóbb Bal3 segítségével kb 20 perc volt, beleértve hogy HALL-osról szereltük vissza rendesre, tehát trafót is kellett cserélnünk (a Halloshoz Samara trafó van).


Nándi ötlete, ha nincs próbalámpánk:

1. trükk (csak kockán)
Ellenőrzöm felkapcsolt tompítottnál, hogy működik-e a motortér világítás lámpája. Ha igen, akkor a motortér világítás műanyag csatlakozóját lehúzom és az előtűnő kapcsot összekötöm a trafó megszakítóval közös vezetékével. Innentől már van is egy gyújtás indikátorom, a gyújtás pillanata a lámpa kialvásának pillanata, amikor 4-ben tolod előre az autót. A szíjtárcsáról tájékoztató jelleggel leolvasható az előgyújtás. És mindehhez csak egyetlen kábel kellett, akár egy műszerzsinór 2 krokodilcsipesszel is megteszi!

2. trükk
Az elosztófedélen a kivezetéseket, vagy esetleg csak egy kivezetést (pl. 4. hengert) tollal rájelölöm az elosztóházra. Amikor a gyújtás pillanata van a 4. hengernél, a rotor fémpöckének állását és a jelölést összenézem. Ha pont két jelölés közé esik, akkor nem fog a motor beindulni, mert nincs hová áthúzzon a szikra. Ha pont középen van, akkor azt gondolná az átlag autós, hogy pont jó, de nem, mert az előgyújtások összeadódásával (centri+vákum) majd terhelésen pont beesik a két henger közé. (30 fok a főtengelyen az 15 fok az elosztóban!). Ezért addig próbálkozok, amíg a rotor az alapelőgyújtásnál az elosztó érintkezojének "belépo élénél" van, így a teljes szabályozási tartományban biztosan áthúz a szikra.

 

Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: