A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


Karburátor beállítás
(Szerző: Melegh Gábor (gm), utoljára módosítva: 2006-12-16)


A vákumos (Ózon) karburátor házi beszabályzása, hogy gyorsuljon, keveset egyen stb.:
(Alapvető feltétel a frissen ellenőrzött szelephézag és a jónak mondható gyújtás)

Mityenka üzemeltetése során már a porlasztó finombeállitásának kérdéseivel foglalkozom. Bazi sokat számít az a kis pöcs megkerülőlevegő-csavar! Amikor a beszívónyílást a kritikus keresztmetszetre szűkíti a csavar és tényleg szabályozni kezd, azon a helyen a negyed vagy nyolcad fordulatok is számítanak!

Az egyenletes, túldúsításmentes alapjáratot a megkerülőcsavar minden állásánál be lehet lőni, de haladás/gyorsítás közben ez a rohadt levegőcsavar határozza meg, hogy mennyi kakaó jut a motorba. (nagyon fontos: azt feltételezzük, hogy az úszószint, és a fúvókaméretek az eredetiek) Minden műszer nélkül lehet a cuccot optimalizálni, mert a motor fordulatszámváltozása egyértelmű választ ad (A pontos gyújtás szintén alapfeltétel. Nem jó például, ha megnyúltak a röpsúlyrugók.).

Így csinálom:

Előimádkozás:

- A klasszikus ladák vákumos működtetésű második torokkal szerelt porlasztóiról van szó (Ózon porlasztó), amelyeknél az első torok oldalán egy "haszontalan" kis csavar van (az a megkerülőlevegő-csavar), gyári állapotában plomba mögött (lásd alul az illusztrációt). Senkit nem instruálok arra, hogy törje ki a plombát (egy facsavart belekopogtatva és nem túl mélyen belehajtva a közepébe a plomba kitéphető). De akinél már nincs lezárva a csavar az állítgatás elől, semmit nem veszíthet, a gyári beszabályozás úgyis odavan már. Esetleg illik memorizálni az eredeti állapotot (mondjuk hány fél fordulatra volt a teljesen becsavart állásig), hogy ha nem sikerül valami, a csavart vissza lehessen tekerni ugyanoda.

- Meg kell győződni az első torok tökéletes záródásáról, mert ezt néha el szokták barmolni, és elszedik a pénzt a "porlasztó kitakarításáért" (az az első torok, amit a gázkar mozgat). A porlasztót oldalról szemlélve alul jobboldalt van egy hernyócsavar. Ha gyanú van arra, hogy ezt vmi idióták eltekerték, kis csavarhúzóval kifelé kell hajtani a hernyócsavart, hogy eleressze az ütközőt és teljesen zárjon a fojtószelep. Akkor már biztosan zár, ha a hernyócsavar felső vége a fojtószeleptengely ütközőjéhez láthatóan nem ér hozzá. Így viszont nem szabad hagyni (a fojtószelep kikaparhatja a torkot, esetleg megszorul). Úgy van jól beállítva, ha a hernyócsavar könnyedén hozzáér az ütközőhöz, de nem emeli meg. Figyelem! Ha el volt állítva a fojtószelep végállása, de az alapjárati mennyiségcsavar (legalul középen) és a minőségcsavar (legalul jobb oldalt) kijjebb tekerésésével sem lehet stabil alapjáratot beállítani, akkor katasztrófálisan el van tömődve az alapjárati rendszer! Minden beszabályozási kísérlet felesleges, amíg a teljes porlasztót szét nem szedik darabokra, és alaposan ki nem mossák/át nem fúvatják!

- Szintén nincs alapjárat, ha a kocka ladákon előforduló vákumcsöves takarékrendszer csövei rosszul vannak feldugva, rossz egy érintkezés, vagy szakadt a mennyiség csavarral egybeépített membrán. Vagyis előbb legyen stabil alapjárat, és aztán tessék tovább haladni.

- Szintén rontja a hatásfokot, ha a porlasztó illeszkedő felületei a sok szétszedéstol a csavarok körzetében elhajlottak, és rés képződik köztük. Ezt mind korrigálni kell, és új tömítésekkel összerakni az egészet, különben nincs értelme kínlódni a beállítással.

- Az alapjárati fúvókának (a megkerülőlevegő-csavar mellett jobbra egy menetes tartóban rejtőzik, esetleg egy mágnestűs egység végébe dugaszolva) nem lehet válla. A kúpos felfekvő felületnek simának kell lennie. Természetesen az alapjárati fúvókának eltömődve sem szabad lennie (akkor oké, ha kiszedve a tartójából, a hegyén lévő pici lyukon át lehet látni).

- Mind a három beállítócsavarra (megkerülőlevegő, minőség és mennyiségcsavar) egy-egy új gumigyűrű sem árthat. Kb 10 forint darabja, de a méretnek stimmelnie kell (O-ring kft. 1063 Szinyei M. P.u 14. T:2690996, Bosch autósboltok: Király utca 53. 267-51-34 Böszörményi út 3. /a Déli pályaudvarnál/ 355-59-32).

- Utóbb említett autósboltokban (Bosch) <200ft áron gyári túlfolyócsőhöz is hozzá lehet jutni. Ez a cső a porlasztó alatt kívül, a szívócső fűtéscsatlakozója alá van betekerve, és kissé félrefordítva. Mert ennek sem szabad ám eltömődve lennie (ennek ellenére gyakran összenyomják fogóval az aranykezű szerelőbácsik).

- A szívató csappantyújának a végállását is ellenőrizni kell (hogy teljesen kinyit és bezár-e).

- Azt már meg sem említem, hogy akinek kedves az alapjárati rendszer tisztasága, és az orcájának épsége, a motort egy pillanatig sem járatja leszedett légszűrőfedéllel, vagy szűrő nélkül.


Maga a beállítás:


1. A levegőcsavart a teljesen becsavarttól 0,5-1 fordulatra kihajtom, innen kezdem.

2. Ehhez a levegőcsavar-álláshoz beállítom az alapjáratot. A minőségcsavar (alul jobb oldalt) akkor van jó állásban, ha normális (800-900 ford/p) alapjárati fordulatszám mellett a gyorsítószivattyú karjának (az úszóház alatt jobb kézre egy görgős bigyó) kis mozdítására nem túl sokat ugyan, de emelkedik a fordulatszám (ilyenkor plusz benzin jut a motorba, vagyis dúsul a keverék). A fordulatszám-emelkedés megfigyelésének nincs trükkje, lehet hallani füllel, hogy egy fél másodpercig szaporábban jár a motor.

3. Emelt fordulat tesztje: bal kézel a gázkart kell tartani, és kb. 3000-es fordulaton járatni a motort. A gyorsítószivattyúval ismét kis plusz benzint kell adagolni, és várni a hatását. erre egy keveset újfent emelkednie kell a fordulatnak (vagyis a keverék még éppen nincs túldúsítva, a plusz benzin javulást okoz).

4./A Ha így emelkedik a fordulatszám, de a javulás túl soknak tűnik (még szegény a keverék) akkor egy kicsit befelé hajtok a levegőcsavaron, és vissza a 2-es pontra újból alapjáratot állítani.

4./B Ha a fordulatszám a plusz benzinre nem változik, netán csökken, akkor sajnos túl van dúsítva a keverék. Túl sok benzin jut a motorba az alapjárati rendszeren, az átmeneti furatokon és az első torok fúvókarendszerén át. Ettől csak sz@rabbul megy az autó, és sokat fogyaszt (biztos jó az úszószint, tiszta a légszűrő, és gyári méretűek a fúvókák?). A levegőcsavaron kifelé hajtok egy keveset, hátha jobb lesz, és vissza a 2. pontra az alapjáratot ellenőrizni.

Ha a 3.-as pontban leírtakat néhány lépésben sikerül elérni, meg lehet kísérelni egy tesztutat. Határozott, de ésszel kivitelezett gázadásra az autó minden fokozatban rángatás nélkül gyorsít, szépen egyenletesen haladva pedig alig (fél centire) kell nyomni a gázpedált.

Ismételten felhívom a figyelmet a gyújtás fontosságára is.

Ha minden ok, különösebb erőfeszítés nélkül bárkinek ehet 7 liter(alat)t az autója.

10telettel, gm.




copy by m.krisz
Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: