A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


Négyütemű motorok kipufogó tuningja
(Szerző: Houdek Zoltán (z.), utoljára módosítva: 2007-01-12)


Négyütemű motorok kipufogó tuningja
 

Ebben a cikkben a kipufogó tuningjáról lesz szó, illetve a kipufogótuninggal kapcsolatban hozzánk intézett leggyakoribb kérdésekről. A legfontosabb: a kipufogótuning nem többletüzemanyag elégetése, hanem a hatásfok növelése révén éri el kedvező hatását!

Általános rész

Milyen egy gyári rendszer?
A kipufogórendszer egyik szerepe a zajcsökkentés. A gyári kipufogórendszerek az olcsóbb, anti-sportos autókon (nem Honda vagy BMW) a zajcsökkentést úgy oldják meg, hogy a kiáramló gázt mindenféle akadályokon (terelőlemezek labirintusai, "szikrafogó", stb) terelik át. Ez a módszer természetesen energát igényel, amit mi más, mint a motorunk kell hogy előállítson, illetve elpocsékoljon. További hátrány, hogy a torlódó és kifelé erőlködő gázok még nyomás alatt vannak, amikor a következő ütem elhasznált keveréke is már kifelé szeretne jönni. Az átöblítés rossz. A motor hatásfoka nem optimális.



Milyen egy sportrendszer?
A sport dobokban általában egyetlen átmenő cső van a kipufogódobban, tehát a gáz nem ütközik akadályba! A zajcsökkentést ennek a csőnek a perforálásával, és köréje tömött zajszigetelő anyaggal (pl kőzetgyapot) érjük el. A motor felszabadul a gáz kipréselésének feladata alól, a motor érezhetően "jobban lélegzik". Az összes cső átmérője nagyobb, mint a helyükön levő eredeti csövek. Fontos az átmérőválasztás: a gyári átmérő legtöbbször kicsi, de a túl nagy cső csak ront a hatásfokon, semmint javít. Ennek okát lásd lentebb.



Hang
A műhelyekben meg szokták kérdezni, hogy milyen hangot szeretnénk. A tuningnak nem ez, hanem a hatásfoknövelés a lényege, de ha már lehet választani, miért ne? Egy valamit észben kell tartani: párszáz-párezer km után a dob tömése kiég, és hangosabb lesz. Tehát direkte hangos rendszert ne kérjünk. Hangos lesz az később, és Ladához hasonló hangszigetelésű és kocsiszekrényű autókban ez egy idő után nem sportos, hanem zavaró.

Gyári leömlő (kipufogó gyűjtőcső) kontra négyleömlő

Nem minden műhelyben tartanak négyleömlőt, vagy ha külföldit tartanak, az eszméletlenül drága. Felszerelése a szívósor leszedésével, így a vízkör megbontásával jár. Janó-éknál Ladára olcsón van mindkét féle (4-2-1 és négy-az-egybe) négyleömlő és fel is szerelik. De mi is a leömlő? A gyári rendszer gyűjtőcsöve, ami a hengerfej kijáratai és a kipufogórendszer első eleme közti vasöntvény. Ez szintén nem a hatásfokra van kihegyezve. A négyleömlő feladata, hogy a hengerekből jövő "kipufogások" mondjuk úgy hogy gáznyomás-impulzusait egymás mögé rendezze. Ezt hengerenként azonos hosszúságú csövekkel lehet megoldani. A gyári leömlő távolról sem felel meg ennek a kritériumnak. Léteznek olyan gyári leömlők, amelyeknél a szélső hengerekből jövő gáznyomások szinte merőlegesen mennek bele a középső hengerek csövének szemközti falába...



Kétféle négyleömlő létezik: 4-az-egybe és 4-2-1 típusú. Az előbbi a magas fordulatú, nagy teljesítménycsúcsú versenymotorokhoz való, a második megfelel utcai használatra. A négyleömlők igen fel tudnak forrósodni, ezért föléjük hőpajzsot érdemes szerelni az üzemanyag-ellátás (karbi, injektor) alá (ha ugyanazon az oldalon van).

  
 
4-az-egybe


4-2-1




Katalizátor
A katalizátor viszonylag sokat fog az autón. Kiiktatni nem lehet! A Ladák katalizátora persze kiiktatható technikailag, de hivatalosan nem. Zöldkártyán megbukik. Lehetséges olyan ladát építeni, ami katalizátor nélkül is produkálja a katalizátoros értékeket, de erre ne számítsunk, ha teljesítménytuningra lesz a motor.

A sportkipufogókkal kapcsolatos néhány tévhit illetve kérdés:

- hátsó sport dob felszerelése már tuning: igen, végül is az, de mint minden áramlási rendszernél, itt is a legszűkebb keresztmetszet számít. Tehát nem elég a rendszer legutolsó elemét kicserélni, a teljes rendszert sportrendszerre kell cserélni a jó hatás eléréséhez.

- minél nagyobb, annál jobb - ez NEM igaz! A forró gáz térfogata nagyobb, mint a hűvös gázé. Azaz, ugyanakkora térfogatú gáz könnyebb. Így könnyebb kinyomni a rendszerből. A túl nehéz (lehűlt) gázzal jobban meg kell szenvednie a motornak. Nagyobb átmérőjű rendszerben lassabban áramlik a gáz, ami eleve rossz az átöblítés miatt, valamint ideje is van a kihűlésre, és nagyobb lesz a tömege ("súlya"). A gyorsan áramló gáz a hengerfej átöblítését, a hengerek töltési hatásfokát javítja. A cső választását bízzuk szakemberre. Aki ráhagyja a vevőre a végig 100mm-es csövet, az nem szakember. Itt most nem a krómvégről, hanem a rendszer kocsi alatti részeinek az átmérőjéről van szó! Figyelem: az áramlási sebesség nem az átmérőtől, hanem a keresztmetszet felületétől függ, ami pedig a sugár (átmérő:2) négyzetével arányos! tehát kétszer akkora csőben négyszer lassabb a gáz! (4x annyi időt tölt benne, és persze 4x annyi is fér bele, amit mozgatni is kell!)

- növekedni fog a fogyasztás? - akár növekedhet is, de nem feltétlenül. Ilyen régi modellen, mint a Lada, csak javíthat a kipufogótuning. A motor hatásfoka javulni fog, rugalmasabban reagál a gázpedálra. Ha ugyanúgy megyünk, mint előtte, a fogyasztás csökkenhet is, bár ez nem jellemző, mert a sport-hang miatt önkéntelenül is jobban nyomja az ember, és persze az erőszakosabb haladás nagyobb fogyasztást eredményez - de ez nem a kipufogó hanem a jobbláb hibája.

- a négyleömlőtől szétégnek a kupufogószelepeim? - ez megtörténhet, ha rosszul van beállítva a szelephézag, ehhez azonban ilyen esetben elég a gyári leömlő is, akkor is szétég :-)

- mekkora rendszert válasszak? csak Ladára tudunk tanácsot adni, lásd a Lada-specifikus részben, egy kicsivel lejjebb.

- mibe kerül? Tel.: Janó Dob: (06-1) 401-0242 illetve Kipufogó Klinika: (06-1) 383-8055


Lada-specifikus tudnivalók.

Gyári rendszer: gyárilag van 2 és 3-dobos rendszer. A 3-dobos rendszer elülső dobja egy szikrafogó. Katalizátoros rendszer is létezik. Az elülső dob nem keverendő össze a katalizátorral. A gyári rendszer 40mm átmérőjű.

Leömlő: a Ladákon nem annyira elcseszett a gyári leömlő, sok versenyző nem is cseréli le négyleömlőre. A 4-az-1-be leömlő felrakásához az utasoldali torpedólemezt vágni és átalakítani kell. A 4-2-1 leömlő felrakható kasztni-vágás nélkül, és az önindító leszedését sem akadályozza.

Hátsó dob: van a Parragh, régebben Koppány, ez nagyon olcsó, fel lehet rakni, érezhető is a hatása, de a teljes rendszer cseréje az igazi.

Teljes rendszer: a teljes rendszert Janóéknál és a Kipufogó Klinikán is úgy készítik, hogy egy új Y-csövet elvágnak annál a pontnál, ahol akkora, mint amilyen átmérőjű rendszert kértünk. Ide hegesztik az első csődarabot a választott átmérőből, majd az eredeti rendszer darabjaival azonos hosszúságú új elemekből felépül az új rendszer. Egy, vagy kétdobos rendszert kérhetünk. Kétdobos rendszernél a hátsó két dob helyén lesz az új két dob, onnan előre csak a cső van (elülső dob elmarad). Egydobos rendszernél csak hátsó dob van, innen az Y-ig egyetlen cső megy. Ez utóbbi valamivel jobb eredményt ad menet szempontjából, de hallhatóan zajosabb ("csőhang").

Méretezés (csak Lada!): Janó-éknál verseny Ladákkal is gyakran foglalkoznak, tudni fogják. Versenyre épített autónál a technikai szabályzathoz (RTE, MNASz) igazodjunk! (Lásd zajszint, Gr.N max kipufogóátmérő, stb). A Lada Baráti Kör és a Lada Levelezőlista sokévi közös tapasztalatai alapján a következő rendszereket érdemes választani:

széira motor: 50-es rendszer, 2 dob (szolid esetben 40-es is lehet, lásd "tévhitek")
utcai, kistengelyes* tuning motor: 50(...60)-as rendszer, 1 v. 2 dob, akár 4-2-1 leömlővel
weber-es, nagytengelyes** versenymotor: 60-as rendszer, 1 dob, 4-1 leömlő

* Havassy 272, 296
** Havassy 312 és attól fölfelé (illetve Gaál-Szuromi "nagytengelyek")

 
50-es Janó rendszer


Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: