A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja | (C) LADA Baráti Kör 1998-2006, minden jog fenntartva | Web: www.dezign.hu
Főoldal
Lada Típusok
Műszaki írások
Tuning és Sport
Lada a médiában
Lada Baráti Kör
Levelezőlista
Tagjaink
Fórum
IRC
Vendégkönyv
Apróhirdetés
Videók
Linkek, bannerek
Impresszum
RSS
English
Kereső:


A megszakítóról...
(Szerző: Levlista tagjai, utoljára módosítva: 2007-09-04)



A megszakító beállítása, javítása, cseréje (újra, jobbra, másra)...a levlistáról ollózva:


Orosz Tihamér:

Picit egyenetlen alapjárat miatt levettem a gyújtás elosztó fedelét és ott tapasztaltam, hogy eléggé el van használódva a megszakító. Nosza vettem újat, rá is raktam. (Előgyujtást nem csavartam el.)

Beállítottam a 0,4 mm megszakító hézagot 4 -esben való tologatás segítségével.

Ekkor nem indult az autó, semmi szikra. Próbálkozam új kondival és újabb hézag beállításokkal. Mire lett szikra, indult is a vas, csak marhára rángatott és alapjáraton is ingadozott a fordulatszám. További vidám hézag beállításokkal, ami kb. 1 mm-es hézagnál eléggé tolerált 1 km-ig aztán ismét berángatott.

Gyertyák pár hónapos C
hampionok 0,6 mm-es hézaggal (bár a nagyobb gyertyahézaggal sem éreztem különbséget). Karburátorbeállítás eddig jó volt (a CO érték is megfelet).

Ezek után ismét sok megszakítóhézag beállításon, gyertyakábel ellenőrzésen stb-n túlesve már nem tudok stabil pontot. Nem tudom hogyan folytassam. Esetleg a kopott alkatrészek megnövekedett játékára, vagy rossz kontaktra, esetleg röpsúlyrugókra, vagy egyéb pontatlanságra gondolok. Ebben szeretném tanácsotokat kérni.



Yeti:

Remélem emlékezetem nem csal, és ez volt az az alkatrész, amit zsír újonnan beépítés előtt "meg kellett dolgozni" (és nem keverem mással :P ). Ugyanis az oxidáció és/vagy szennyeződés elkerülése végett a gyárban kap egy vékony -talán- szilikonréteget, amit szerintem valahogy elfelejtenek közölni (és ha nem mondja egy tapasztalt autószerelő, én is szívok vele...). Ha ezt nem csiszolod meg, nincs az "isteni szikra", hiába új. Még szerintem lesz reagáló, aki nálam jobban tudja, de nekem van egy sanda gyanúm, hogy megint vehetsz egyet, mert erre jól ráégett a szilikon :((. Csak az újat ne felejtsd el megcsiszolni felrakás előtt :)



Még1MbR:

----újat rá is raktam. (Előgyujtást nem csavartam el.)

Dehogynem csavartad el.... amint kiveszed a megszakítót, az eredeti előgyújtásnak lőttek!
Újra be kell állítani, megfelelő sorrendet betartva! Lásd részletesebben a gyújtáselosztó cseréje cikkben.

----Beállítottam a 0,4 mm megszakító hézagot 4 -esben való tologatás segítségével.

Igen, ez az első lépés, miután bent van az új megszakító. Fontos, hogy a kalapács legnagyobb nyitásánál legyen mérve!

----Ekkor nem indult az autó, semmi szikra. Próbálkozam új kondival és újabb hézag beállításokkal

Persze, mert a hézagbeállítás után kell következnie az előgyújtás belövésének az elosztó forgatásával!

1.Tegyél egy próbalámpát a megszakító kivezetésére, a másik végét pedig testre.
2.A főtengely szíjtárcsán lévő jelölés segítségével tedd 5-7fokra a főtengelyt a felső holtpont elé.
3.forgasd el az elosztót addig, amig a lámpa épp világítani kezd (az összezárt megszakító ekkor szakít meg, ekkor ad szikrát a trafó)

Ezzel kb. be van lőve a gyújtás. Stroboszkóp segítségével lehet járó motortnál finomítani.



Orosz Tihamér:

Köszönöm a tanácsokat. Most már jobban átlátom a problémát. Elnagyoltan foglalkoztam vele és kihagytam fontos részleteket. Holnap ki is próbálom a beállításokat.



z.:

---- Remélem emlékem nem csal, és ez volt az az alkatrész, amit zsír újonnan beépítés előtt "meg
---- kellett dolgozni" (és nem keverem mással :P ).
---- .....
---- egyet, mert erre jól ráégett a szilikon :(( . Csak az újat ne felejtsd el megcsiszolni felrakás előtt :)


Háááát ha jó minöségü (pl Doduko) megszakítót veszel, azt tutira nem kell csiszolgatni. Ráadásul azt már évekkel ezelött leírta gm és Szentirmai Miki, hogy megszakítót nem csiszolgatunk :-).
Max benzinnel szabad tisztítani, vagy ha beégés van rajta, akkor a beégés okának megszüntetése (kondicsere) után megreszelni. Reszelövel. De nem csiszolni (papírral). A csiszolópapírról leválnak és beleépülnek a kis kvarc-szemek, aztán annyi az egésznek máris.

legalábbis én meg így emlékszem :-)



Yeti:


Hmm megeshet :), Most már mind1 nálam, mert a Hall-jeladót tényleg nem kell csiszolgatni :D

Évekkel ezelőtt még nem foglalkoztatott ilyesmi, akkor még "azt sem értettem mitől megy", csak hajtottam :D.

---- Max benzinnel szabad tisztítani, vagy ha beégés van rajta, akkor a beégés okának megszüntetése
---- (kondicsere) után megreszelni. Reszelövel. De nem csiszolni (papírral). A csiszolópapírról leválnak
---- és beleépülnek a kis kvarc-szemek, aztán annyi az egésznek máris.


Na ezt még nem hallottam soha, de mindig van mit tanulni, nekem meg még jó sok mindent :D

---- legalábbis én meg így emlékszem :-)"

Elég nagy az esélye, hogy Te emlékszel jobban :)



gm:

---  Beállítottam a 0,4 mm megszakító hézagot 4 -esben való tologatás segítségével.

--- Igen, ez az első lépés, miután bent van az új megszakító. Fontos, hogy a kalapács legnagyobb
--- nyitásánál legyen mérve!


Bocsánat, hogy közbebeszélek.
A megszakítóhézag méregetését a zárásszög megigazításával jó pontosítani. Meglepően jól be lehet lőni azt az 55 fokot.
Csavarhúzóval csak úgy lehet a megszakító csavarjaihoz férni, ha le van véve a rotor. Egy kis 8-as villáskulcs csodákra képes még.
De arra is figyelni kell, nem akar-e éppen tönkremenni a megszakító alatti csapágy (alaplapcsapágy). Onnan lehet látni, hogy kezd betojni, hogy jellegzetes kék zsír jön belőle, akár szívesen ki is verődik az
aluházra. Teljes bedöglés előtt kicsivel már kézzel is erezhetően lötyög az egész megszakító. Ez azért kellemetlen, mert egyik napról a másikra (sőt láttam olyat, hogy nap közben, gyerek oviba vitele után)
nem fog beindulni a motor, merthogy a bütyök nyomására nem a megszakító nyit ki, hanem az egész cucc eltáncol oldalra. Ideiglenesen a vákuumszabályzás csövének levételével és út menti fáról letört kis fadarab megszakító mögé beékelésével biztosítható a hazajutás (a fentnevezett ovis kolléganak ezt csináltam).

Az alaplapcsapágy kétféle méretben létezik, pár száz forintos cucc.
Szemrevételezéssel is megállapítható, melyik van az elosztóban. Az olajozó filc alatti kis kiugráshoz képest kell megnézni, hol van a csapágy széle. A "nagy" csapágy majdnem kiér a kiugrás végéig, a
"kicsi" csapágy csak a feléig lóg.
Sajnos az alaplapcsapágy csak az elosztó teljes kiszedésével és alul a tengelyből az egészet összefogó tüske (ami 1 összetekert lemez) kiütésével szerelhető ki. Közepes méretű szög pont jó hozzá.

Az előgyújtásszabályzásról már sokat irtam, és talán arról is volt szó, hogy egészségtelen a táncoló előgyújtás (stroboszkóppal látszik). A táncolás a nevezett alaplapcsapágy kopása miatt is kijön, de
okozhatja lógo lánc, vagy a takarékosságból a lánccal együtt nem cserélt, de kopott kis lánckerék.
Az elosztóban lévő lógásnál a szikra minden fordulaton bolondul ugrál, lötyögős vezérlésnél viszont felpörgő motornál stabil, és kitartott fordulaton táncol csak.

---- Ekkor nem indult az autó,semmi szikra.erre próbálkozam új
---- kondival.és újjabb hézag beállításokkal


Nem akarok vészmadárkodni, de első körben alaplapcsapágy bajnak tűnik. Súlyos kimaradó ütemek, kipufogóba buffogás szegélyezi az utját.



Rácz Gábor:

Kb mindent leírtak a többiek, én egy dologgal egészíteném ki. Sajnos a Doduco-val nekem nem voltak jók a tapasztalataim. Többnek a bakelitjét láttam már eltörni, elég hamar repedés szokott rajta keletkezni. A kalapács meg nem igen üt 2x ugyanarra a helyre, az ujjammal föl-le tudom mozgatni és nem tér vissza középállásba. Probléma szokott még lenni, hogy fölfekvő felületek záráskor nem párhuzamosak. Ha van rá lehetőség, érdemes a boltban válogatni, hátha akad egy jobb példány. Asztali köszörűgéppel szoktam időlegesen megmenteni a beégett vacak megszakítókat, változó sikerrel. Minden ilyen művelet után alapos tisztítás (zsírtalanítás) kell a felületeknek.

Viszont jó a tapasztalatom az Intermotor típussal, ez teljesen más konstrukció mint a Doduco.



Még1MbR:

---- A megszakítóhézag méregetését a zárásszög megigazításával jó pontosítani. Meglepően jól be
---- lehet lőni azt az 55 fokot.


Persze, ez így igaz...:)
De kétlem, hogy gm-en és rajtam kívül bárkinek lenne zárásszögmérője:)
Már egy hézagmérő is csodának számít sok embernél:)
De aki precíz, az zárásszöget mér, nem pedig hézagot!
És ne kérdezzétek, hogy mi is ez, mert fent van a honlapon:)



z.:

---- És ne kérdezzétek, hogy mi is ez, mert fent van a honlapon:)


Mást mondok.
Felejtsétek el a szaros (elnézést) zárásszöget, kondit, megszakítóhézagot, megszakító-pucolást,  megszakító-beégést, stb-stb-stb.
Az összes erre fordított, megkezdett szakértöi óradíj gy.k.: általatok erre elpocsékolt vasárnap) töredkékéböl tessék venni egy HALL-os gyújtást, bepottyantani az eredeti gyújtás helyére, és pöccre indul, gázra veszi a fordulatot, kicsivel kevesebbet fogyaszt, és mínusz húszban is van alapjárat.
Mindezt Yeti-vel teljes egyetértésben ;-)

Nekem a legprecizebb beállítás ellenére is mindig durrogás, nehéz hidegindítás, fordulaton ledadogás, stb volt a jutalmam. A hallost az eredeti helyére bepottyantva, fülre-saccra előgyújtást beállítva azonnal pöccre röffent és tökéletesen járt.

Praise our gracious Lord, for I tell thou:
Egyedüli üdvozítö út a HALL gyújtás.



Fep:

A halloshoz hasonló "jó" a CPI. Az is tojik a zárásszögre, és csak a megszakító mechanikus hibáiból adódhat némi gubanc, de hát milyen Lada az, amelyiket nem kell néha bütykölni :)



Rácz Gábor:

---- De kétlem, hogy gm-en és rajtam kívül bárkinek lenne zárásszögmérője:)

Nekem is van :-) (a régi oldalon fent is volt a leírás + kapcs.rajz.)
Na mendegy, nem is ez a lényeg, még egy valami eszembe jutott. Ez a 4-be tologatás végképp nem egy precíz manőver, mert így nem tudod a max nyitásnál állítani a hézagot. E helyett én az elosztót forgatom el, így nem a tengely forog az elosztóban, hanem az elosztó a tengely körül. Így a beállítás menete a következő:
1. elosztó helyzete megjelöl
2. megszakító kicserél, de a csavarokat lazán hagyni.
3. hézagmérő közéilleszt
4. elosztó csavarja meglazít
5. elforgat bármerre, csak a bütyök max kerüljön az elosztóhoz.
6. elosztó átmenetileg rögzít
6.1 kézzel kicsit rányomni az éllórészt a hézagmérőre, biztos beálljon a hézag.
7. megszakító rögzít
8. hézagmérő ki
9. elosztó föllazít, visszateker a jelölésre,
1ö. elosztó rögzít.



K-star:

Ha már gyújtás van témában és Hallos. Sikerült végre nekem is beszerezni és be is rakni (bar nem ment minden siman).
Ami nagyon tetszik:
-szivató nélkül pöcc-röff indul!
-egyenletes alapjárat
-sokkal jobb nyomaték alul
Amde! A fórumon éppen ezzel a témával viaskodunk.Többek jelzik,hogy terhelésre, vagy magas fordulaton becsörög vele. Pedig a papírforma szerint nem a NIVA-hoz valót vettem. Már jelleggörbe szempontjából. Ha annyira visszaveszem,hogy sehol ne csörögjön be akkor kb. ugyanolyan lesz mint a megszakítóssal volt (azzal sem volt már rossz). De érezhetően veszít a nyomatékosságából.
Mindezek ellenére azt mondom, hogy megéri áldozni rá.




Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Hozzászólok a cikkhez:
A Lada Baráti Kör cikkeit bárki kiegészítheti, így hozunk létre egy valódi, dinamikusan bővülő tudásbázist. A kommenteket a zsiguli.hu szerkesztői moderálják. Moderálási kritérium: A hozzászólást akkor jelentetjük meg, ha a cikkhez műszaki értelemben, lényegi információt ad hozzá.
Kérdést ne ide írjatok, hanem közvetlen a szerzőnek címezve, vagy a levlistára, fórumra.

Usernév:
- regisztrálok
Jelszó:

Szöveg:
Frissített cikkek

Társszervezeteink:
Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat
Webtárhelyünket biztosítja: