Lada 2105

(Szerző: Pavel (Baranya Pál), utoljára módosítva: 2015.02.20.)

Lada 2105 - karikából kocka

 

 

A FIAT 124 alapjaira épülő Lada 2101 család mellett az 1970-es évek végén megkezdődött egy korszerûbb és kényelmesebb típus kifejlesztése is. Az újdonság a 2105 típusszámot kapta, és valamennyi „Kockalada” ősének tekinthető. Az első darabok 1980-ban készültek el Togliattiban, a korábbi típusokkal párhuzamosan. A legszembetûnőbb változást az új karosszéria jelentette, amely a gyakorlatilag változatlan vázra épül. Az „ősladák” formavilágával szemben a 2105 kifejezetten szögletes vonalvezetésû, ami azonban megjelenésekor remekül illeszkedett a kor divatjához. A nagyméretû halogén fényszórók az utastérből vezérelhető hidraulikus magasságállításnak köszönhetően különböző terheléseken is hatékonyabban világították meg az úttestet. Az integrált hátsó ködfényszóró valamennyi 2105 szériafelszerelésének része. Eltûntek a króm díszítőelemek, a külső visszapillantó tükrök háza és a hûtőrács egyaránt fekete mûanyagból készült. Az alumínium lökhárítók könnyûek és tetszetősek, sérülés esetén azonban nehezen javíthatók.

 


A csomagtér mérete nem változott, 385 liter

 

Az utastérben is a szögletes formák domináltak, újdonság a belülről állítható visszapillantó tükör. A fûtést - amely a Lada valamennyi típusán különösen jó volt - és a szellőzést némileg módosították. Az első ajtókról elmaradt a nyitható háromszög ablak s így az egész ablakmező leereszthető. Külön fúvókák kerültek beépítésre az oldalüvegek párátlanítására, és új rendszerû lett a szélvédőé is. Elismerésre méltó a mûszerek (kilométeróra és egy kombinált mûszer a hûtővíz és az üzemanyag ellenőrzésére) borítóüvegének tükrözésmentes kialakítása, az új vonalú kormánykerék, a külön beépített feszültségmérő, a kapcsolók ergonomikusabb elhelyezése, a kesztyûtartó alá beépített rakodópolc, illetve az elektromosan fûthető hátsó szélvédő. Az idő múltával a mûszerfal kisebb fejlesztésen esett át, a mûszerek közötti négy visszajelző lámpát például hat izzóból álló egység váltotta fel, megváltozott a fényszóró kezelőszerveinek mûködése, valamint a kesztyûtartó zárja a bal oldalról középre került.

Az első ülések a korábbinál magasabb háttámlával és állítható magasságú fejtámlával készültek.

 

 

Az eredeti 2105 mûszerfal. Négy középső figyelmeztető lámpa és balzáras kesztyûtartó

 

Az 1,3 literes motor teljesítménye nem, kialakítása azonban annál több változást mutatott. Elsősorban a fogazott szíjjal hajtott vezérmûtengely érdemel említést, amely miatt a blokk, a hengerfej és az öntött alumínium szelepfedél új alkatrésznek számított, a korábbi Lada motorokkal nem építhető össze. Megváltozott a dugattyúk kiképzése, a dugattyútetőn kialakított zsebek megakadályozzák, hogy hibás vezérmûállítás, vezérmûszíj-szakadás  vagy túlpörgő motor esetén a dugattyú érintkezésbe kerülhessen a szelepekkel.

Az Ózon porlasztót gyárilag üzemanyag-megtakarító berendezéssel szerelték fel, amely a szívócsőben kialakuló vákuum egy elektronikus vezérlőegység és egy elektromágneses vezérlőszelep segítségével tolóüzemben (motorfék) elzárja a benzinellátást.

Magyarországon gyakran találkozhatunk két további motorral szerelt típussal is. A már jól ismert, láncos, 1,2 literes alapmotorral szerelt 21051 kivitelek Nova Junior néven, többnyire Nyugat-Európából kerültek az országba. Később pedig megjelent a népszerû 21053, 1,5 literes motorral, a ’90-es évektől már Solex karburátorral és ötfokozatú sebességváltóval.

 


A vezérmûszíjat kétrészes mûanyag fedél védi

 


Szíjkerekek, görgők és zsebes dugattyúk. Az első szíjas Lada motort a 2105 kapta.

 

A sebességváltó áttételeit kis mértékben módosították, de a negyedik fokozat továbbra is direkt, 1:1-es áttétel maradt. Az első és hátsó futómûvek kialakítása nem változott, a nyomtáv az 5” széles keréktárcsák alkalmazásának köszönhetően 16 milliméterrel megnőtt. A kormánymû belső szerkezetét a könnyebb kezelhetőség érdekében kis mértékben átalakították a tervezők, és a 2105 is megkapta a Nivákban már bizonyított, kardáncsuklóval ellátott biztonsági kormányoszlopot.

Az elektromos hálózat az új berendezések mellett teljesen új biztosítódobozzal készült, amely a korábbinál kevésbé védett helyen, a motortérben kapott helyet. Előnye, hogy a biztosítók és a relék együtt, jól áttekinthető rendben sorakoznak, a nyomtatott áramköri egység azonban nagyon érzékeny a korrózióra és a rázkódásra, számos elektromos hibát generálva.

 

A többlet felszereltségnek, a fokozott kényelemnek és az új formának köszönhetően a Lada 2105 megjelenésekor kedvező fogadtatásra talált, és a kínálat számtalan modellvariációval gazdagodott. Az első „Kockalada” azonban nem csak közúton aratott elismerést, hiszen 2105 alapokra épültek a legendás Lada VFTS-ek is.

 

 

A Lada 2105 főbb mûszaki adatai:

 

 

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2009.01.13. - LADA2105
A biztosíték tábla alaplapjához hasonlóan a hátsó lámpák alaplapja is nyomtatott áramkörös lett! Sajnos ezzel sokkal több gond van, mint a régivel.
Változtattak a generátoron is, ennél a tipusnál már egybeépítették a feszültség-szabályozóval (régebbi tipusokon a doblemezre volt rögzítve a fesszab).
A karburátor vákuumos rendszerű lett, módosított fuvókákkal.
A sebességváltó áttételezése módosult, a kereklámpás Zsigulik sebességváltója rövidebb áttételezésű volt.
Az első fényszórók is különbözhettek egy-egy szériánál: volt az eredeti Szovjet gyártmány, amelyik nagyobb fényszóró foncsorral rendelkezett, de keskenyebb volt az irányjelző lámpa benne,a csehszlovák első lámpának az orosztól keskenyebb fényszóró, viszont szélesebb irányjeltő része volt.
2016.03.06. - Lada boy
Ėn mostvetem egy Lada 2105 kiletrajta cserėteve amit kelet de huz jobra a kocsi kitudná megmondani hogy miėrt?